Porsche 924 Turbo
Porsche 924 algemeen
De meeste mensen kennen de Porsche 924, als de Porsche met de Audi motor. Dit klopt ook grotendeels. Het gietstuk (onderblok) komt van een Audi diesel en is dus ijzersterk, zuigers, kop en injectie zijn door Porsche zelf ontwikkeld. De remmen komen van een Kever, voor massieve schijven en trommels achter.
De 924 heeft de versnellingsbak achterin en daardoor de perfecte 50/50 gewichtsverdeling.
Met standaard 125pk is het niet echt een snelle auto (0-100 in 9,6 sec). Uit de motor is vrij makkelijk 140pk te halen, doormiddel van hogere compressie, snelle nokkenas en Webers. Echter is dit een redelijk kostbare conversie.
De 924 turbo is volledig ge-upgrade. Standaard heeft deze rondom stabilisatorstangen en geventileerde remschijven (gelijk aan een 944). Ook een oliekoeler behoort tot de standaard uitrusting. De versnellingsbak is een door Porsche zelf ontwikkelde sportbak met de één links onder (dogleg). Afhankelijk van het bouwjaar heeft de 924 turbo 170 of 177pk (vanaf 1981).
De Carrera GT is weer een verbeterde versie van de 924 turbo. De body kit maakt hem een stuk stoerder. Verder heeft de Carrera een intercooler, een grotere turbo en een andere ECU waardoor het vermogen uitkomt op 210pk. De Carrera GT versies zijn zeldzaam en daardoor vele malen duurder dan de standaard turbo terwijl het eigenlijk een 924 turbo is met wat kleine motorische (oa. intercooler/andere ecu) aanpassingen en een bodykit.
Verder heeft Porsche ook nog race versies gemaakt van de 924 voor Le Mans, dit waren de GTS (245 pk) en GTR (275 pk). Dit zijn zeker inspiratiebronnen voor ons 924 turbo project.
924 GTR (slechts 17 van gemaakt):
http://youtu.be/fWnRxQWzE2Y
Standaard (fabrieks) gegevens Porsche 924 Turbo
Porsche 924 Turbo
Vermogen: 177pk @ 5500
Koppel: 250nm @ 3500
Compressieverhouding: 8,5:1
Gewicht: 1155 kg
Topsnelheid: 230 km/h
0-100: 7,7 sec
Gemaakt van 1979 tm 1983
Mijn 924 turbo nog als straatauto:
Huidige specificaties
Geschat vermogen 215 pk
Gewicht 1080kg
Suspension
Sway bar front: 30mm -968 M030.
Sway bar rear: 20mm Porsche 944 turbo M030 with uniball connections
Bilstein 944 turbo cup coil-over shocks
H&R racing springs
Torsion bar delete
Intrac camber/ caster plates
Aluminium control arms front from a 968
Aluminium control arms rear form a 968
Front hubs/ steering knuckles from a 968
M030 caster blocks
Polyurethane bushes
8mm wheel spacers
Wiechers veerpootbrug strut brace
Extended steering rack
Brakes
964 Brembo 4-pots front calipers
993 Brembo 4-pots rear calipers
Pagid 'blue' brakew pads
Goodridge Stainless braided brake hoses
Seperate fornt/ rear braking system
Aluminium brakemaster cilinder 23/19mm.
Brake bais Tilton
Wheels/ tyres
German Rial 16 inch wheels 7J rear 9J
Toyo R888 semi slicks: 225/45/R16
Engine
KKK K26/8 from a 944 turbo S
Front mount intercooler, Carrera GTS style
Forge adjustable boost controle 0.65 tot max 1.1 bar
Big K&N cone openluchtfilter
Forge recirculation valve
Oil cooler
951 radiator with double cooling fan
Custom stainless Simons exhaust
Small alternator
Integral stage 1 camshaft special design for a 924 turbo
Adjustable cam gear form a GTS
937 DITC ingintion box form a 924 Carrera - 937 602 071 00
Double platinum Bosch spark plugs
924 Carrera injection; mass airflow meter and metering head
Gearbox/ clutch
944 gearbox
Aluminium pressure plate
937 flywheel
Light weight starter
Body
The body is of a 79 turbo, less kit/ weight than the later 81 version.
The car has got a GTS bodykit
Light weigth GTS mirrors
In car
VDO oil temperature gauge
VDO boost gauge
Innovate Air/fuel ratio meter
KnockLink knock monitor
AIM laptimer
Forge Boost controller
Tilton brake bais
OMP seat
5-point seat belt QSP
Fia rollcage