Play Motorsport Logo

Porsche 924 Turbo

Porsche 924 Turbo


Porsche 924 algemeen   

De meeste mensen kennen de Porsche 924, als de Porsche met de Audi motor. Dit klopt ook grotendeels. Het gietstuk (onderblok) komt van een Audi diesel en is dus ijzersterk, zuigers, kop en injectie zijn door Porsche zelf ontwikkeld. De remmen komen van een Kever, voor massieve schijven en trommels achter.

De 924 heeft de versnellingsbak achterin en daardoor de perfecte 50/50 gewichtsverdeling.

Met standaard 125pk is het niet echt een snelle auto (0-100 in 9,6 sec). Uit de motor is vrij makkelijk 140pk te halen, doormiddel van hogere compressie,  snelle nokkenas en Webers. Echter is dit een redelijk kostbare conversie.

De 924 turbo is volledig ge-upgrade. Standaard heeft deze rondom stabilisatorstangen en geventileerde remschijven (gelijk aan een 944). Ook een oliekoeler behoort tot de standaard uitrusting. De versnellingsbak is een door Porsche zelf ontwikkelde sportbak met de één links onder (dogleg). Afhankelijk van het bouwjaar heeft de 924 turbo 170 of 177pk (vanaf 1981).

De Carrera GT is weer een verbeterde versie van de 924 turbo. De body kit maakt hem een stuk stoerder. Verder heeft de Carrera een intercooler, een grotere turbo en een andere ECU waardoor het vermogen uitkomt op 210pk. De Carrera GT versies  zijn zeldzaam en daardoor vele malen duurder dan de standaard turbo terwijl het eigenlijk een 924 turbo is met wat kleine motorische (oa. intercooler/andere ecu) aanpassingen en een bodykit.

Verder heeft Porsche ook nog race versies gemaakt van de 924 voor Le Mans, dit waren de GTS (245 pk) en GTR (275 pk). Dit zijn zeker inspiratiebronnen voor ons 924 turbo project.

924 GTR (slechts 17 van gemaakt):

http://youtu.be/fWnRxQWzE2Y

Standaard (fabrieks) gegevens Porsche 924 Turbo

 

Porsche 924 Turbo

Vermogen: 177pk @ 5500

Koppel: 250nm @ 3500

Compressieverhouding: 8,5:1

Gewicht: 1155 kg

Topsnelheid: 230 km/h

0-100: 7,7 sec

Gemaakt van 1979 tm 1983

 Mijn 924 turbo nog als straatauto:


Huidige specificaties

Geschat vermogen 215 pk

Gewicht 1080kg



Suspension 

Sway bar front: 30mm  -968 M030.

Sway bar rear: 20mm Porsche 944 turbo M030 with uniball connections

Bilstein 944 turbo cup coil-over shocks

H&R racing springs

Torsion bar delete

Intrac camber/ caster plates

Aluminium control arms front from a 968

Aluminium control arms rear form a 968

Front hubs/ steering knuckles from a 968

M030 caster blocks

Polyurethane bushes

8mm wheel spacers

Wiechers veerpootbrug strut brace

Extended steering rack


Brakes

964 Brembo 4-pots front calipers

993 Brembo 4-pots rear calipers 

Pagid 'blue' brakew pads

Goodridge Stainless braided brake hoses  

Seperate fornt/ rear braking system

Aluminium brakemaster cilinder 23/19mm.

Brake bais Tilton 


Wheels/ tyres

German Rial 16 inch wheels 7J rear 9J

Toyo R888 semi slicks: 225/45/R16 


Engine

KKK K26/8 from a 944 turbo S

Front mount intercooler,  Carrera GTS  style

Forge adjustable boost controle  0.65 tot max 1.1 bar

Big K&N cone openluchtfilter 

Forge recirculation valve

Oil cooler

951 radiator with double cooling fan

Custom stainless Simons exhaust

Small alternator

Integral stage 1 camshaft special design for a 924 turbo

Adjustable cam gear form a GTS

937 DITC ingintion box form a 924 Carrera -  937 602 071 00

Double platinum Bosch spark plugs

924 Carrera injection; mass airflow meter and metering head


Gearbox/ clutch

944 gearbox

Aluminium pressure plate

937 flywheel

Light weight starter


Body

The body is of a 79 turbo, less kit/ weight than the later 81 version.

The car has got a GTS bodykit

Light weigth GTS mirrors


In car

VDO oil temperature gauge

VDO boost gauge

Innovate Air/fuel ratio meter

KnockLink knock monitor

AIM laptimer

Forge Boost controller

Tilton brake bais

OMP seat

5-point seat belt QSP

Fia rollcage