Play Motorsport Logo

Alpine A310

Een Renault Alpine A310….

een wat?

Dat is vaak de reactie als ik uitleg waar ik mijn vrije tijd aan besteed…..
Het is ook wel een vreemde vogel.

Hoe omschrijf je een A310? Een Franse 911? Het zit tussen een…. Tja.

Is hij mooi?

Ja ik vind van wel maar smaken verschillen natuurlijk, opvallend in ieder geval.

Nog nooit gezien…

Dat kan kloppen, het was wel een succes voor Alpine maar relatief zeldzaam op de weg. Het prijskaartje viel wat tegen in vergelijking met andere “sportwagens”.

Renault of Alpine?
De A110 en A310 zijn toch echt een creatie van Alpine (Jean Rédélé).   Renault omdat het onderdelen magazijn van Renault veel is gebruikt.

Het is de opvolger van de wereldberoemde A110.  

In eerste instantie (1971) aangedreven door een opgevoerde motor van de Renault 17TS/Gordini, nog steeds achterin geplaatst. Het max. vermogen lag op 127 pk, mede dankzij de toepassing van 2 dubbele Weber carburateurs. Net als de A110 beschikte de A310 over een sterk stalen chassis met daarop een fiberglas carrosserie.

 

De A310 verbaasde eigenlijk iedereen, want hij was veel groter, ruimer en praktischer dan de A108/A110 die toch nog een tijd in productie bleven. De 4 cilinder is het best te herkennen aan de opvallende koplampen die over de gehele neus een lichtbalk vormen.

In het najaar van 1976 werd de A310 onder handen genomen en kreeg hij de beschikking over een 2700cc V6 PRV (PeugeotRenaultVolvo) motor die 150 pk leverde. Ja, dat is dezelfde motor zoals in heel veel auto’s is gebruikt; Renault 30/ 25, Peugeot 406, Volvo 240 etc. . Deze paste prima bij de A310 en hiermee kwamen de prestaties op Porsche niveau.

Net als in de De Lorean (Back to the Futer auto) werd de PRV overlangs achterin geplaatst en bediend met een (Renault UN1) vierversnellingsbak (vanaf 1980 met een vijfversnellingsbak). Met 149 pk haalde de A310 220 km/h en kon hij zeer rap optrekken. De handling was, ondanks de plaatsing van een zware motor achterin plezierig en, binnen redelijke grenzen, veilig.  Eigenlijk staat de motor teveel achterin. De A310 geeft je het gevoel dat geen bocht scherp genoeg is maar op het moment dat het gewicht achterin de overhand opneemt ….dan is het heel hard werken om de wielen in het gareel te krijgen.

 

Later werd de “Pack GT” geïntroduceerd voor de V6. Deze was geïnspireerd op de Group4 A310 race auto’s. Wielkasten werden verbreed, grotere spoilers voor en achter en de V6 werd vergroot tot 2.9 liter en aangepast door Alpine. De motor werd voorzien van 3 Weber carburateurs en dat zorgde voor een gezonde 150 pk.  Vanaf 1982 kreeg de auto een onderstel dat gebaseerd was op de 5 Turbo.

 

Precies 2334 viercilinder A310’s zijn er in 5 jaar gebouwd, maar de nieuwe V6 verkocht zelfs nog beter: 9276 exemplaren (ondanks de energie crisis in de jaren ’70)! Gedurende de levensloop van het model werden diverse verbeteringen doorgevoerd, waaronder een upgrade van het interieur in 1982. De productie bleef tot 1985 in Dieppe doorgaan, totdat de nieuwe GTA uitkwam. Er werden vooral veel auto’s in Frankrijk en Duitsland verkocht.

 

Waarom een A310?

Door MTB-motorsport interesse gekregen in de sportmodellen van Renault. Op zoek naar een “echte” sportwagen en dan opeens een “project” te koop zien staan met een halve foto. Na een paar avonden achtergrond info en foto’s te bekijken de auto in het echt te ontmoeten en dan ben je snel verkocht.
Na een jaartje sleutelen begon het rijden en vrijrijden (zie Robbert-Jan).

Dus ik wil een race auto bouwen. Maar wat voor auto? Afwegingen als mooi, opvallend, budget, techniek en mogelijkheden komen aan de orde.
En dan komt Randall Lawson (Equipe Jaronn) met een vermoeid incompleet restauratie project, PERFECT!!!

Lees verder onder “PROJECTEN”.