Play Motorsport Logo

Robbert-Jan

Na een aantal jaren mee te mogen kijken achter de schermen bij MTB motorsport en Equipe Jaronn was de doelstelling gezet.

"Het nu maar eens zelf proberen!"

De smaak krijgt men snel te pakken als je naast de toppers Mick en Erik de Jonge mag zitten in de wel bekende gele Renault 21 Turbo.
Samen met de passagiers ervaringen in een Megane Trophy, 5 Turbo 1, Clio v6 Tropy + straatversie, Audie R8 en Porsche 911 maken het plaatje wel compleet.

 Ik dacht;  v6 + kunststof body + goede remmen + slicks =  met je eigen klassieker vrijrijden.

Ideaal voor iemand die zonder budget toch af en toe op een "veilige" manier de grenzen wil verkennen.

 

Een paar jaartjes vrijrijden op Zandvoort met de vertrouwde Alpine A310 uit 1978 bracht een hoop ervaring en spannende momenten met zich mee;
Van kleine slippartijen, een bijna aanrijding met mijn racemaat (Joost), uitstapje naar de Nürburgring tot aan een flinke vlam in de pijp...

Van het één komt het ander en de rondetijden werden steeds scherper.
Een motivatiedag bij de HARC bracht twee bekers thuis, snelste van de dag en snelste met de slalom.

Toch kom je op een moment tot de ontdekking dat de straatauto echt niet harder kan remmen, niet harder kan optrekken en niet meer wil in de bocht..... en dat terwijl jij steeds harder wil..

Het bovenstaande samen met een aantal rondes testen in (het grote voorbeeld) de Alpine A310 van Randall Lawson en de gele Renault 21 Turbo van Mick en Erik de Jonge maakt duidelijk dat een straat auto weinig te maken heeft met een race auto.

Iets wat al vaak door de ervaren mannen was gefluisterd maar wat je toch echt zelf moet ontdekken.

Racen = racelicentie!

Een spannende onderneming, de baan ken je, de regels kan je leren maar wat was ik zenuwachtig...
Toch mocht het dan gebeuren. Na een dag sturen met één van de ervaren coureurs van de Dutch Racing Driver Academy kom je er achter dat er meer is dan je denkt. Een geweldige ervaring. Ik heb mijn race licentie!

Dat het hebben van een racelicentie geen keurmerk is voor het kunnen rijden bleek wel in Duitsland. Op  Oschersleben was het racen met een voorwielaangedreven Clio toch even anders dan spelen met een achterwielaandrijver.
Een flinke deuk in het ego (en in de Clio ..kuch) heeft mij wel weer even op mijn plek gezet...


 

Al deze momenten die ik dankzij de heren ( Mick/ Erik/ Randall/ Arjan en Joost) heb mogen ervaren maken de doelstelling wel compleet.

Ik wil hier mee door gaan;

Ik ga een race auto bouwen!!