Play Motorsport Logo

De Alpine A310 v6 is op zichzelf al een erg sportieve auto.
Rondom schijfremmen, een motor met voldoende vermogen/ koppel, een gewicht van 1000 kilo, laag en gaaf.

Toch ben ik er met vrijrijden achter gekomen dat deze youngtimer zijn grenzen leert kennen op het circuit. De ongeventileerde remmen, toch wat beperkt vermogen, een koelsysteem dat niet geweldig is en natuurlijk een glasvezel body dat niet veiligheid geeft die noodzakelijk is.

Een straatauto is absoluut geen circuit auto. Tenzij we het over een gt3 of aanverwanten hebben is de afstelling van een standaard auto niet toereikend.
Al het begin is leuk en niets is leuker dan racen met je eigen trots maar als het echt snel gaat....  Resultaat; met verhitte remmen, nieuwe straat banden aan gort gereden en met zeer lage oliedruk naast de baan staan en je afvragen waar het nu fout ging.

De bouw van een A310 racer is weloverwogen genomen en niet zonder hulp te realiseren. De kennis van ervaren mannen als Randall, Mick, Erik en Martin zijn een noodzakelijkheid.

Het uiteindelijke doel is een competatieve race auto te bouwen voor zowel de Youngtimertrophy als de Zomeravondcompetitie.



Helaas is er maar één echte manier om te weten wat er komt kijken bij de bouw van een racer, toch zal ik door middel van veel (detail) foto's de komende tijd proberen wat licht te laten schijnen op de verrichte werkzaamheden en de (hopelijk) overwonnen problemen.

Ik begin met een standaard type 1, A310 v6 met 4 versnellingsbak uit 1977 met schuifdak en eindig met een race updates van een Race A310 met:
5 versnellingsbak (verkorte overbrenging),
groep 4 uitbouw kit,
Rolkooi met montage aan het chassis,
chassis met diverse verstevigingen,
policarbonaat ramen,
sport schoepen gril,
remsysteem met 2 rempompen (pedalbox), 4 zuiger remtangen,
rolkooi,
blusinstallatie,
instelbare achter draag armen,
dubbele Webers,
spaghetti spruitstukken met GT3 rvs demper,
getuned motorblok,
………..


 

Reacties

Schrijf nu als eerst jouw reactie!


Reageer